Uppgiven

Tänk dig att du kommer in i ett stort, kalt rum. Du blir visad till ett bord där det står ditt namn. Du sätter dig. Framför dig har du en tallrik full med mat. Upplagt efter tallriksmodellen. Det mesta på tallriken är "förbjuden" mat. 

Det är tryckande tyst i rummet. Det enda du kan höra är skrapet från bestick mot en tallrik. Du börjar kallsvettas. Du tittar ner på tallriken och mår illa. 
Du tittar upp från tallriken igen, du ser knappt en meter framför dig på grund utav dina tårfyllda ögon. 
Du får snart tillbaka synskärpan och du ser fyra andra tjejer sitta lika ledsna, men samma bistra min, med samma svettpärlor i pannan. Med lika mycket tårar i ögonen. 
Du tittar ner i din tallrik igen. Tusen tankar forslas i din hjärna. 
Ska jag gå härifrån? Jag ska skyffla in maten i munnen och svälja ner med dryck? Eller ska jag bara äta detta? Det känns inte som att det går. 
Du tittar upp igen och ser då en person som sitter på en stol och iakttar dig. Iakttar oss alla. Ser till att vi sätter igång och äter det förbjudna. 
Du möter dennes blick och tårarna svämmar över. Men denne bara ler försiktigt och gör sedan en liten vinkande gest med handen, likt "seså,ät!"

Om och om igen. 6 gånger per dag. 

Det är inte lätt det här. 
Idag har jag en skit dag. Så låg och ledsen och uppgiven. 

Nu ska jag åter inta min plats i matsalen. 
Sista gången för idag. 

Dagens
1 EmSi:

skriven

Åh, stackare... inte lätt alls...
panik, hjärtklappning, ångest, förakt och maktlöshet... verkligen inte lätt, men det kommer bli bättre. Det tar tid att lära om, det tar tid att släppa alla gamla tankar och beteenden. Men jag är säker på att du klarar det! det är okej att ha en dålig dag, det är okej att tycka det är skitjobbigt. Men det blir bättre! Du har haft bättre stunder, du kommer att få fler sådana. Ibland måste man bara gråta en skvätt, vara lite arg och sur och sen skaka av sig alltihop och skratta lite åt eländet. Du har gått igenom så mycket och du kommer klara av det här också. Var snäll mot dig själv, du gör så gott du kan, ibland går det bättre och lättare, ibland svårare men du gör ju ändå så gott du kan och det är alltid fullt tillräckligt. Var stolt, du är kvar, du kämpar och vem vet vad morgondagen bjuder på!
Styrkekramar! 💕

2 Grislingen:

skriven

Det blir bättre imorgon ska du se! :) Fina tavlor du målar. :) Kram! <3

Svar: Tack ❤️❤️
Annette Sjölund

Kommentera här: