Svullo

Den här dagen har gått i årets alla årstider kan man säga. Fast i känslor. I mig. 

Dagen har varit hiskeligt lång, tar liksom aldrig slut. 
Sedan lunchtid så har jag mått så fruktansvärt illa. Sådär obeskrivligt illa. Jag har kallsvettas och varit blöt på rygg och lår utan att anstränga mig. Svett. Sjukt konstigt. Mycket obehagligt. 
Jag tog en illamående tablett kl 16 för att ens ha en möjlighet att kunna äta middag. 
Jag fick i mig all mat men det är oerhört nära att vända upp. 
Jag hoppas att detta bara en grop i vägen och inte nåt sjukdomstillstånd på g. (Jag tippar på ett ovetande glutenintag av nåt slarv från köket.)

Allmänt känner jag mig ledsen. Jag var pigg i förmiddags med massor av energi jag inte kände igen. Var aktiv på KBT-E gruppen och så. Men med illamåendet så sjönk jag ner under jordens skorpa. 

Jag har haft en del planering inför utskrivningssamtalet som jag ska ha med mitt team och läkaren på fredag. 
Har även fått i uppgift att skriva ner en matsedel för 14 dagar. Med exakta mått och gram på allt. Som jag ska följa de första 14 dagarna hemma. 
Jag kom inte på en enda rätt... illamåendet är på väg upp och samtidigt ska jag frossa i mat. Nää. Det gick inte ihop. Isglass. Det var det enda som dök upp. Ingen vidare måltid...

De har spakväll där ute nu. Men jag valde att stanna inne hos mig. Kan ju smittas... och är inte så spa-sugen om man säger. 

Rita rita rita 😊
Jag klarade mitt första sudoku igår. Hela avdelningen fick ta del av mitt glädjetjut. Hehe. Fattade äntligen, efter hur många år? Hur man gör...

Min mage är svullen som en ballong. Den ser så konstig ut, som en gravidmage. Inte en tjock mage för den är degigare, mer som gravid. Rund och hård. 

Men det enda jag får ut av denna gravidmage är pruttar. Inte så kul deal. 

Alltså titta!!!
Lilla fisbebis

Ovan och ovälkommen känsla. 

Mina händer är också svullna. Mina fingrar ser på morgnarna ut som korvar. Fattar mig inte riktigt på det här. 

Inte helt lätt att pussla ihop en bra näringsrik och riktig portion godkänt av tallriksmodellen och Livsmedelsverket. Hajar ju nu hur dålig jag varit på näringslära och vad jag stoppat i mig. Eller inte stoppat i mig kanske passar bättre...

1 EmSi:

skriven

Åh inte roligt att må illa oavsett orsak. Hoppas det släpper snart... att din mage blir svullen är nog inte så konstigt, den är ju såååå ovan vid detta. Men det kommer bli bättre ska du se! 👍😊 ( sen är det i och för sig så att jag inte alls ser att du är svullen... men kan tänka mig att för dig både känns och syns det.. blev åtminstone så för mig att jag verkligen både såg och kände något helt annat när jag såg mig i spegeln än vad alla andra såg... Men ju friskare jag blev desto mer lik blev min spegelbild den som alla andra såg... )

Och när det gäller matsedeln, det kommer komma en tid när du ser fram emot att hitta nya intressanta recept att prova, känns inte så nu va? Men du kommer dit ska du se!

Hoppas du mår bättre imorgon! Krya krya!

Svar: Jo jag känner väl mer än vad som syns, men ikväll är den redigt uppblåst. Dubbelt så stor iaf. Det spänner ju så mkt. Obehagligt.
Ja det blir säkert lättare med recept-frågan sen men i morgon em ska alla dessa 14 rätter vara klara. Till och med 16, eftersom det är lunch lör-sön.
Får se om det är lättare att få inspo till det i morgon. Kram!
Annette Sjölund

2 EmSi:

skriven

Jobbigt att vara uppblåst! Det är obehagligt... lite måltidstips kan jag bjuda på i alla fall! Så här tänker jag; det som varit mest förbjudet innan kanske inte är det du ska börja med hemma nu direkt i och med att du inte har ngn som kan stötta om det behövs... tex har pasta och pizza varit mest förbjudet kanske det inte ska vara sexton pasta och pizzarätter...

om du liksom jag fryser för det mesta kan soppor vara bra, skön värme, bara att svälja liksom, med bröd och råkost/ugnsbakade rotsaker till... välj mat du gillar och som kräver bara lite lagom ansträngning att få till... kanske tacos, wraps, fyllda pitabröd eller dylikt. Vegobiffar av olika slag kanske? Pannkakor? Omelett? Om du gillar lax så är det ganska tacksamt i mitt tycke... finns många goda grönsaker just nu i butikerna så passa på att använda dem i matsedeln.

Säkert kan de hjälpa dig med förslag också, svårt att hitta på sexton olika rätter! Kanske inte alla behöver vara olika?

Kämpa på! Du är så duktig!

Kram kram! 💕

Svar: Tack för förslag! Jo dom kan hjälpa mig, jag ska träffa mitt team idag med och göra listan klar. Men jag skulle ha gjort en hel del tills idag. Ja, soppor har jag skrivit, det går bra att äta. Det blir två smörgåsar till för att bli godkänt. Potatisbullar har jag också tänkt. Men taco var en bra idé, har massor av qournfärs med tacosmak i min frys. 😊
Annette Sjölund

3 Grislingen:

skriven

Krya på dig! Varför står kikärtor inom parentes? Tipsar om den här boken den är superbra lätta recept och strukturerad så det är lätt med matrutinerna.
http://www.vegomagasinet.se/butik/v6/
Funkar inte länken heter boken vegan på 21 dagar. Kram!

Svar: Hej. Jo den hamnade i parantas för att det inte stod med på Livsmedelsverket som protein men jag har för mig att det är det.
Jag la ju även till kyckling. Går i tankarna om att börja äta kyckling igen. Men vet inte.. känns konstigt, men jag ska helst inte ha några "dieter" alls tills jag når min målvikt. Har ju såna extrema brister av allt. Men vi får se, känns mycket olustigt att tänka på att ära kyckling. Kram!
Annette Sjölund

4 Anonym:

skriven

Tips på superenkel och god tomatsås: Fräs lök och vitlök i matfett, häll på krossade tomater, basilika, sojabönor, salt och svartpeppar. Småputtra tills bönorna är lagom kokta. Avsluta med att röra ner creme fraiche. Servera med pasta, ris eller potatis. Kanske behöver man komplettera med bröd/råkost eller något för att den ska räknas som fullvärdig?

Svar: Tack! Det ska jag testa. 😊 alltid uppskattat med tips :)
Annette Sjölund

Kommentera här: