Mitt hår

När jag var liten, innan leukemin, så hade jag spikrakt, tjockt och grovt hår. Sen tappade jag det ju. Och efter benmärgstransplantationen, och pga. en specifik medicin man får efter det, så kom det ut svart/mörkbrunt supermega krulligt hår. Alla såg lika dana ut, medicinen gav den effekten bara. Sjukt konstigt egentligen? Aldrig tänkt närmare på det..


Hur som helst, det hår som sedan blev mitt "standardhår" var lite råttfärgat, suuuuuuupertunt. Tunna fina hårstrån. 
Sista månaderna innan jag lades in på heldygnsvården för min anorexia, så hade jag tappat det mesta av håret, hälften kanske. Och det som fanns kvar var livlöst och trasigt. Håret är något av det första som tar stryk när man är underviktig och i svält. Kroppen orkar inte lägga energi på "onödigheter". 
Varje gång jag duschade så kunde jag dra bort massor av hår. Det påminde mig om tiden med cellgifter då håret bara släppte. 
En känsla och upplevelse jag inte önskar någon. 

För ett halvår sen, knappt de, några månader sen så började jag med balsammetoden. 
Idag har jag ett helt fantastiskt hår! Det har blivit tjockt, mycket, och starkt! 
Dels för att kroppen ständigt får näring nu men också för att jag inte misshandlar det längre. Inte visste jag att något så simpelt som schamponering kunde vara så förstörade. Jag har läst på en hel del nu om parabaner och sulfater och silikoner och när man vet vad de gör för skada så vill man sluta illa kvickt. 

Jag har nu använt Matrix biolage cleansing conditioner. För fint hår. (Det finns en sort för alla hårtyper. Den är fri från parabener, sulfater och silokoner. 

Det enda som kan vara jobbigt med denna metod är att balsamet ska sitta i 5min minst. Tiden kan stå lite still, men aldrig har väl min kropp fått mer uppmärksamhet som nu, fila fötter, raka, peela. Någonting varje gång. 😊
Och eftersom det är sulfatfritt så löddrar det ju inte sådär härligt som man är van med, men masserar man en stund så får man faktiskt upp ett skum. 😊

När vi snart åker till Grekland så kommer man ju duscha varje dag och jag kommer inte orka med dessa långduschar då, så jag har köpt Maria Nilas schampoo och balsam till det. Också fritt från alla dumheter. 

Jag är så oerhört glad över mitt hår. Jag har alltid önskat mig ett fint hår, men alltid bara haft en pinsam liten risbuske. 

Kommentera här: