Mammografi

För 11 år sen gjorde jag mammografi. Idag gjorde jag det för andra gången. Det gör ju såååå ont! Men det gick snabbt och 6 bilder senare fick jag gå ut och sätta mig medan doktorn kollade bilderna. 
När jag blev inropad igen tyckte jag hon såg så allvarlig ut så såg liksom hela scenariot framför mig med bröstcancerbehandlingen. 

Men så säger läkaren, jag citerar: "dina bröst är en röntgenläkares dröm, dom är så otroligt lätt-scannade"
Hehe. Tack? Sa jag. Sen fick jag se bilderna och förstod vad hon menade. Det var liksom bröst och blodkärl. That's it. Hon sa att det sällan händer att de kan LOVA att allt är helt bra men att hon kunde det nu. Fanns liksom ingen antydan till nåt.

Så det känns otroligt jäkla skönt. Speciellt då jag ju har så väldigt mkt knölar som jag trott skulle bli min död. Som det blev för min moster i min ålder nästan :(

Nu ska jag bara försöka göra ett cellprov också. Också en sak jag skjutit på i alla dessa år. 
Skjuta på saker är jag bra på!

Jag har en lite höjd risk att få bröst och livmoderhalscancer efter min leukemi. Så borde ju kolla upp mig lite oftare. 

Appropå bröst så hade jag visst i morse lagt ut en bild med hela bröstet flashat på, så nu vet ni hur dom ser ut också 😉 )
(Åtgärdat den bilden nu!) Tack du anonym som uppmärksammade det. ;)



Kommentera här: